Tuesday, January 24, 2006

First time tertinggal bas



Kuala Lumpur - Melaka RM 9.40



Sungai Udang - Masjid Tanah RM 1.20



Masjid Tanah - Kuala Lumpur RM 8.80


What a lucky day mate! Maybe itu yang aku dapat tulis kali ni. Cubalah korang lihat pada ticket bas Triton tu. Ada perubahan kan.

Ceritanya macam ni. Memang menjadi kelaziman setiap kali hari untuk aku balik ke KL adalah hari yang cukup memalaskan aku. Rasa berat betul nak balik. Selalunya dah last minutes baru aku nak bersiap untuk packing, mandi pakai baju dan terkocoh-kocoh berjalan nak kejar masa. Walaupun ticket dah dibeli selalunya sehari awal dari hari perjalanan. Walaupun dari Sungai Udang ke Masjid Tanah bukanlah jauh, tapi pengankutan awam antara keduanya adalah yang terpaling hampehlah aku rasa. Tak pernah ada timing yang betul-betul standard untuk diguna pakai. So kalau terlambat sikit jer... pasti tumbuh uban le nak menunggu.

So nak dijadikan kisah dalam blog ni, hari yang bertuah tu aku telah agak terlambat gara-gara ambil masa yang lama dalam bilik termenung. Dah nama bilik termenung kan... so kat dalam tu aku termenung ler lama sikit... memandangkan perut aku yg agak memulas sebab masuk angin berikutan terlebih makan nangka dari kebun.

Keluar dari rumah dah pukul lima lebih. Baru sampai bas stand kat Sungai Udang. Kena tunggu lagi untuk ke Masjid Tanah pulak. Tunggu punya tunggu, batang hidung driver bas pun tak nampak. Driver taxi (kereta sapu pun jadilah) lagi ler. Aku yang tak pakai jam tangan hari tu (sbb tertinggal kat rumah my sis tempoh hari) cuba ler berlagak cool. Namun aku check balik jam kat HP aku, ternyata aku dah lambat giler babas. Terlepas lah bas aku ke KL kali ni.

Ok dah terlambat tu satu hal. So, what next. Aku selalu macam tu. Yang dah sudah tu sudahlah. (nak merungut, nak menyesal kemudian ler) So apa yang aku nak buat sekarang ni... aku kena bertindak pantas la ni. Nak ambil cuti ker, nak patah balik rumah ker, naik motor my sis balik KL. Or balik esok ajer atau aku cuber nasib naik dari Melaka Sentral pulak.

Aku cuber tahan sebuah taxi Proton Iswara warna merah ngan corak bunga raya tu (sorry no plat aku tak cam pulak), yang aku anggap my saviour or penyelamat cam ultraman untuk aku time genting macam tu. Manalah tahu kut taxi ni boleh terbang ke Masjid Tanah dalam masa tak sampai lima minute. Tapi, driver taxi tak guna tu cuber nak take advantage pulak. Dia nak charge aku harga sebuah taxi yang aku tahu berapa untuk ke Masjid Tanah. That totally ridicilous, selalu tak macam ni pun. Saja le ni nak carik pasal... maybe sebab dia tgk muka aku macam muka desparete housewives sangat kut.

Anyway, bukan aku tak mampu nak bayar pun, lebih-lebih time aku betul-betul nak cepat ni. Tapi tindakan dia yang macam nak ambil kesempatan tu yang buat aku tak puas hati. Pantang aku ler orang ambil kesempatan dari kesusahan orang lain... Err bukan orang lainlah... akulah. Cumer yang tak baiknya aku siap doakan taxi tu terbabas kat dalam gaung mana-manalah lepas tu, empat-empat tayar kat atas. Jahat jugak aku ni yer. Ermm ada ker korang dengar mana-mana taxi color merah yang terbabas camtu baru-baru ni. Sorry arr.

Last-last adalah jugak bus Patt Hup cam sardines dari Laut Utara yang lalu... aku pun naiklah. Manalah tahu bus Triton tu delay pulak ker. Kira nasib baiklah aku kan. So mesti korang nak tahu part mana yang lucky nyer ni.

Ok sampai jer kat Bus station Masjid Tanah, bus Triton aku pun dah gone. Bye-bye ler kawan. But aku still cuber nasib kat kaunter bus Triton memandangkan kaunter Transnasional dan Jebat dah tutup kedai awal. Aku cuber tanyakan ticket untuk pukul 7.00 mlm (next trip) tapi minah kat kaunter cakap dah penuh, tapi still ada satu seat yg dh kena booking tapi still tak confirm but the chances are so slim since ramai yang nak balik KL hari tu (al-maklumlah cuti sekolah)

Maybe Allah dengar dan dah makbulkan doa aku sebelum ni, (Ermm bukan doa untuk pemandu taxi tadi tu ok) tetiba ajer ade sorang apek tua muncul and datang kat counter tu untuk tunda ticket dia kepada esok paginya since dia ada perancangan malam tu. Maybe that ticket not for him kut... tapi tu tak kisahlah. So that's realy a lucky day for me. Sebabkan dengan izin Allah, apek tua tu tundakan ticket dier, so bermakna dapatlah jugak aku balik KL ptg tu. Apek tu pun wish me pasal that lucky day... Anyway his lucky day jugak sebab dapat ticket untuk pukul 7.30 pagi esoknya.

0 comments: